Monday, November 22, 2010

Goji Dalam Perubatan Tradisional Cina


Goji telah digunakan dalam Perubatan Tradisional oleh rakyat China selama lebih 5000 tahun.Terdapat beberapa teks perubatan Cina purba yang menyanjung faedah kesihatan yang mengagumkan  daripada buah Goji ini. 


Ben Cao Hui Yan menyatakan : "Goji meningkatkan Qi atau daya kehidupan, menyokong darah, menyuburkan yin dan yang, membuang angin,merupakan herba yang sangat baik ".

Goji - Lagenda Kerajaan NINGXIA
Lebih kurang 3000 tahun yang lalu, ketika Raja Negara Ningxia pergi berburu di Bukit He Lan, Baginda ternampak seorang wanita sedang memukul seorang lelaki tua yang berjanggut. Baginda berasa hairan dan bertanya kepada wanita itu apa yang telah terjadi?. 

Wanita itu menjawab : " Saya sedang memukul cucu saya! ". Baginda amat berkejut dan bertanya kepada wanita itu berapa umurnya dan kenapa dia kelihatan begitu muda. Wanita itu menjawab : " Saya berumur 260 tahun. Ketika musim bunga, saya makan daun Goji dan minum teh Goji. Ketika musim panas, saya makan buah Goji dan pada musim luruh saya mengambil akar Goji dan membuat pasta. Inilah rahsia saya ". 

Baginda amat kagum dan menasihati seluruh rakyat baginda agar mengamalkan Goji. Semenjak daripada hari itu, mengamalkan Goji untuk hidup panjang usia telah menjadi satu tradisi penduduk di kawasan itu.

No comments:

Post a Comment